ludienyberg

Jesus kommer till Smurfbyn

Publicerad 2009-09-08 13:30:28 i Allmänt,

Gammelsmurfen väcks ur sin eftermiddagsvila av att Mäklarsmurfen stormar in i hans hus. ”Gammelsmurfen! Det är ett mirakel! Jesus har kommit! Kom ut och titta! ” Gammelsmurfen följer med ut. Jovisst, där mitt på smurftorget bland en massa hänförda smurfar står Jesus. ”Oh, praise the Lord!” utbrister Gammelsmurfen. ”Hallelujah! Du är högst välkommen Jesus!”. ”Tack. Jag hoppas att ni alla är goda kristna” svarar Jesus ”Jadå” säger Hiphop och R n´Bsmurfen, ”fast inte Judesmurfen, Muslimsmurfen, Buddhistsmurfen och Hindusmurfen” ”Okej. Jaja, det viktigaste är att de följer Guds tio bud till punkt och pricka” säger Jesus.

Ängsliga blickar och ett intensivt mumlande går igenom hopen av smurfar. Till slut säger 3:rd basesmurfen: ”Alltså… Vi är väl inte de allra käraste av Guds barn. Men några av oss är värre än de andra! Ta bara Nazismurfen! Och Cannabissmurfen! Och KKKsmurfen! Och Blottarsmurfen! Och Tortyrsm…” ”Okej!!” Jesus har fått nog. ”Vad fan! Vad är ni för några egentligen? Ni som ser så snälla ut med era små luvor och byxor och svansar och svamphus och grejer.” ”Jadu” säger Gravplundrarsmurfen. ”Den fasaden döljer ganska mycket kan jag säga. Men snälla Jesus, fördöm oss inte! Nu när du har kommit så har du givit oss hoppet åter! Vi skall bättra oss! Eller hur, smurfar?” ”Nja, jag gillar mitt sätt att leva” säger Fritzlsmurfen. ”Du ska inte komma och tro att du kan ändra på mig!” ”Okej, då får alla utom du följa med mig till himmelen” säger Jesus. ”Gå in i min stora låda allihop så är vi snart i himmelen!”. Smurfarna springer in i lådan under glada hurrarop.

Fritzlsmurfen står kvar och ser när Jesus bär iväg dem. Han tycker det är märkligt att han var den ende som genomskådat Gargamells dåliga förklädnad.

Ludie

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela