ludienyberg

Football???

Publicerad 2009-09-10 19:05:41 i Allmänt,

Amerikanerna kan det här med att reta upp folk. I alla fall mig. Det finns ett typiskt amerikanskt fenomen som retar gallfeber på mig varje gång jag hör det. Fenomenet går under namnet football.

Det finns en sport som vi svenskar kallar fotboll. Den går ut på att sparka på en boll så att den rullar in i motståndarens mål. Ganska logiskt att den heter fotboll, eller hur? Man använder fötterna, det finns en boll med. Fot + boll. Blir inte så mycket enklare. Sedan finns det en sport som heter amerikansk fotboll. Jag har inte helt och hållet koll på reglerna inom den sporten men jag beskriver den som så att man kastar en ovalformad boll mellan sig och ska föra den bakom en viss linje och på så sätt göra mål. Varför heter detta amerikansk fotboll för?

Amerikanerna kallar sporten fotboll för soccer. Sporten amerikansk fotboll kallar de helt enkelt för football. Nu undrar jag: vad hände? Var gick det snett? I vilket skeende av döpningen av dessa sporter försvann alla spår av logiskt tänkande?

”Ja, nu ska vi döpa de här två sporterna. Den här där man kastar en boll emellan sig tycker jag ska heta football. Vad tycker ni? Ja? Ja, då säger vi så. Och sporten där man sparkar på en boll, den tycker jag ska heta… hm… Vad sa du? Soccer? Jamen, det är ju utmärkt! Soccer! Klockrent!”

När jag har pratat med folk om varför amerikansk fotboll kallas som det gör får jag ofta detta oerhört svaga argument till svar: Jomen, det sparkar ju på bollen när de börjar matchen…

Jaha! Okej! Ja, då förstår jag. Då förtjänar ju den sporten namnet football mycket mer än sporten där de sparkar på bollen hela matchen igenom. Gud, hur kunde jag vara så dum?

Suck…

Ludie

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2009-09-15 15:49:43

Så rätt!!!

Postat av: Alex

Publicerad 2009-09-18 19:26:26

anledningen till att det kallas football i USA är att det första man gör i matchen är en avspark, dvs att ena laget sparkar iväg bollen med sin "kicker". därav namnet football. annars är det totalt ologiskt :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela