ludienyberg

Frankrike och Jar Jar Binks

Publicerad 2009-10-01 23:48:23 i Allmänt,

Frankrike. Landet där alla män går runt i tajta, långärmade, svart- vitrandiga tröjor, röd scarf, svart basker, en baguette under armen och säger ”sacre bleu” hela tiden. Nej, jag är inte ett dugg fördomsfull. En rolig sak med Frankrike är att de dubbar alla filmer till franska. Det är ganska kul att se amerikanska tv-serier/filmer på franska. Det ser så otroligt korkat ut. Jag fattar inte hur fransmännen själva står ut med detta. Inser de inte hur dumma de framställer sig själva för andra nationaliteter? ”Hej, jag är en fransman. Hela världens befolkning är kapabel att lära sig minst två språk men inte jag. Jag kan bara lära mig ett för jag har lågt IQ.” Det där var elakt sagt, men det är så jag tänker, tyvärr. Tänk att se alla coola filmer dubbade till franska! James Bond, Sagan om Ringen, Titanic, Harry Potter, Star Wars…

Star Wars. Skulle vilja prata om karaktären Jar Jar Binks. Är det bara jag som tycker Jar Jar Binks är en fet jävla våldtäkt på Star Wars? Han hör inte hemma där. De tre första Star Wars-filmerna var skitcoola. Spännande, mörka, intelligenta, brutala. Ta den här scenen i ”Jedins återkomst” när kejsaren torterar Luke med elektricitet. Och så går vi direkt till ”Det mörka hotet” när Jar Jar Binks fjantar runt och har sönder saker och är så tokig, hahaha… Man vill bara gråta, liksom. Anledningen till att Jar Jar Binks kom till är förmodligen denna: George Lucas känner att filmtekniken hunnit så pass långt i utvecklingen att det nu är dags att göra de tre prologfilmerna till hans hyllade Star Wars-trilogi. Man börjar arbeta ihop ett manus. Under denna process så känner George att ”fan, jag är nog lite mer sugen på pengar än jag trodde. Hur ska vi lösa detta?” Jo! Om de kunde slänga in en Långbenliknande figur som är jätteklantig och jätteskojig så skulle de kunna sänka åldersgränsen till ”7 år i vuxet sällskap”. Så kan barnen sitta där med sina föräldrar och skratta åt Jar Jar Binks som är så tokig och hittar på så mycket lustigheter hela tiden, ha ha ha!  

Är det Star Wars eller ett avsnitt av Disneydags? Hallå, George, kan du svara på det? Nähä. Nej, okej, Jar Jar Binks var tydligen en jättebra idé. Som att han fyller någon som helst funktion. Han får ungarna att garva, något mer? Tillför han handlingen någonting? Nej. George Lucas, kvalitet ska gå före pengar. Tycker jag i alla fall men så funkar det förstås inte i den riktiga världen.

Jar Jar Binks dubbad till franska… Vad fan gör det för skillnad? På amerikanska ramlar han och säger ”oupsidaisy!” och på franska ramlar han och säger ”sacre bleu!”

Nej, usch… Jar Jar Binks är ett mörkt inslag i filmhistorien.

Ludie

Kommentarer

Postat av: Elin

Publicerad 2009-10-07 18:57:44

:)

Har inte sett Star Wars men jag håller med. Till fullo.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela