ludienyberg

Högskoleprovet

Publicerad 2009-03-04 22:05:49 i Allmänt,

Så här är det... För att komma in på psykologprogrammet måste man antingen ha typ mvg i alla skolämnen eller väldigt bra resultat på högskoleprovet. Det förstnämnda kan man glömma i mitt fall, mina betyg suger. Så nu har syo:n sagt att jag ska försöka mig på högskoleprovet och har därför gett mig en bunt "övningspapper".

Så det är så jag fördriver tiden här hemma just nu. Sida upp och sida ner med texter, matemtiska problem, ordförståelse, kartor, tabeller, diagram och Fan och hans moster. Ordförståelse-uppgifterna till exempel. Där ska man bland mycket annat gissa vad ordet "förslå" betyder. Svaret är ungefär "räcka till".

Okej, jag accepterar att det ordet finns och att man är mycket allmänbildad om man känner till det. Men helt ärligt, när använde någon ordet "förslå" senast? Jag svär att det inte finns en enda människa som någonsin har gjort det.

- Hur går det med studierna, Kalle?
- Dåligt. Det känns som att jag inte förslår.

Nej, det låter inte bra. Känns som om såna där ord bara finns för att fylla ut ordböckerna.
Hur som helst måste jag lära mig en massa ord av just det slaget till den 28:e mars. Då smäller det. God help me.


Ludie

Kommentarer

Postat av: Elin

Publicerad 2009-03-10 19:11:09

Lycka till!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela