ludienyberg

Skydda barnen! Låt dem inte andas in din tobaksrök

Publicerad 2009-08-12 17:32:39 i Allmänt,

I förra veckan, i pausen på aikidolägret, satt jag på McDonalds utanför Forumgallerian. Där fick jag se något som närapå fick mig att sätta min Quarter Pounder Cheese i halsen. Mitt på området mellan Åhléns och Forumgallerian står ett gäng tonårstjejer varav en har en liten bebis med sig i en barnvagn. En annan står och röker. Som alltid när jag ser en ung person röka tänkte jag fruktansvärt elaka kommentarer om cancer och allt sådant som personen i fråga har framför sig. När jag var klar med det fortsatte jag äta. Men jag tittar snart upp igen och ser det absolut mest upprörande på jag vet inte hur länge. Rökaren har fimpat sin cigarett och står nu och håller i bebisen så att dess ansikte är i jämnhöjd med hennes.


Jag har lärt mig mycket om rökning genom åren, bland annat hur man luktar precis efter att ha rökt. Den här tjejen lät alltså en oskyldig bebis få hennes vidriga andedräkt rakt i ansiktet. Dags för... Dagens Fråga!!! Hur är det möjligt att vara så dum att man inte förstår att detta är fel? Hur kan hon ha undgått att få reda på att tobaken faktiskt stannar kvar i munnen ett bra tag efter att man släckt cigaretten? Varför har ingen hjälpt denna människa att få veta sådana saker?


Så här kan det vara: Man berättar för personen att rökning ger dålig andedräkt på vilket hon svarar: "nä, det är bara äckliga människor som har det." Ja, lilla gumman, du röker. Du är en äcklig människa. Du har dålig andedräkt, om inte hela tiden så i alla fall direkt efter att du har rökt. Du har precis rökt och står nu och spyr ut din fruktansvärda andedräkt rakt i ansiktet på ett barn som är för litet för att göra motstånd.


Om jag var en av de här andra tjejerna i gruppen skulle jag helt enkelt krävt att rökaren går iväg till, låt säga, andra sidan av Åhléns om hon nu prompt måste röka och sedan hålla sig en bra bit bort från barnet i åtminstone en timme.

Herregud, vad jag blir förbannad när cigaretter kommer på tal. Skulle vilja göra som Jokern i The dark knight men spränga en tobaksfabrik istället för ett sjukhus. Haha, vad kul att se alla abstinenta rökare sedan.


Ludie

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela